Sebastian Vettel je jednou z legend Formule 1. Čtyřnásobný mistr světa, který si podmanil tratě svou jízdou a fanoušky po celém světě svým šarmem, sice ukončil kariéru, ale má za sebou ohromující bilanci výsledků, úspěchů a statistik. Přijďte se podívat na příběh jezdce, který zanechal v motorsportu nesmazatelnou stopu.
Sebastian Vettel se narodil 3. července 1987 v německém Heppenheimu, kde prožil idylické dětství obklopen rodinou, která si všimla jeho talentu.
Už od mládí bylo zřejmé, že ho baví rychlost. Jeho otec Norbert, velký fanoušek motoristického sportu, ho seznámil se světem motokár a zde začala Sebastianova neobyčejná cesta. Již jako osmiletý chlapec se seznámil se světem rychlosti a svůj talent projevil na motokárové dráze, kde začal jezdit v roce 1995.
Motokáry se staly jeho druhým domovem. Mladý Vettel začal závodit se zvláštní vášní a rychle si získal respekt soupeřů, získával jednu závodní trofej za druhou a jeho jméno začalo rezonovat ve světě mládežnických soutěží.
Jeho schopnost zvládat tlak a závodit s chladnou hlavou ho v té době odlišovala od jeho vrstevníků. Přirozený talent pro rychlost a techniku v kombinaci s odhodláním a tvrdou prací učinily z mladého Vettela favorita vyšších soutěží, a tak v roce 2003 začal jezdit v německé soutěži Formule BMW.
V roce 2005 přestoupil do vyšší kategorie, konkrétně do Formule 3, kde se okamžitě stal obávaným jezdcem a získal titul nováčka roku. O rok později dojel na druhém místě celkového pořadí, vyhrál nejméně 4 závody a získal 75 bodů.
Vettel se do F 1 dostal díky týmu BMW Sauber, kde začínal jako testovací jezdec. Svůj první ostrý závod absolvoval v červnu 2007 při Velké ceně USA v Indianapolis, když nahradil zraněného Roberta Kubicu. Ve věku 19 let a 349 dní se stal nejmladším jezdcem, který ve Formuli 1 bodoval, a tento debut jasně ukázal jeho potenciál.
Po tomto úspěchu jeho kariéra rychle pokračovala. V sezoně 2007 přestoupil do juniorského týmu Red Bull Toro Rosso, kde nahradil Scotta Speeda. Jeho prvním závodem byla Velká cena Maďarska, kde skončil na 16. místě.
Významným okamžikem byla Velká cena Číny, kde dojel na skvělém čtvrtém místě, což byl v té době nejlepší výsledek týmu Toro Rosso.
V sezóně 2008 se Vettel stal stabilním jezdcem Toro Rosso a jeho kvality se začaly projevovat. Nejvýraznějšího úspěchu dosáhl při Velké ceně Itálie v Monze, kde získal první pole position a první vítězství v kariéře. Stal se nejmladším vítězem závodu F1 v historii, a to řídil vůz, který patřil k těm slabším.
Jeho působení v týmech BMW Sauber a Toro Rosso bylo pro jeho kariéru klíčové. V těchto dvou týmech prokázal rychlost, ale také schopnost spolupracovat s týmem a posouvat hranice možností vozu. Jeho výkonů si všimly i ostatní týmy, a tak přišla velká změna.
Sebastian Vettel přišel do týmu Red Bull Racing v roce 2009 a hned ukázal, že je budoucí hvězdou Formule 1. Hned ve své první sezoně získal čtyři vítězství, včetně triumfu ve Velké ceně Číny, a v celkovém pořadí šampionátu skončil druhý za týmem Red Bull Racing. Jenson Button . Tento úspěšný vstup byl však jen předzvěstí toho, co mělo následovat.
V roce 2010 získal svůj první mistrovský titul, když v dramatickém finále v Abú Zabí porazil favority a stal se nejmladším šampionem v historii.
V roce 2011 Vettel ovládl šampionát s 11 vítězstvími, čtyři závody před koncem získal titul a celkově získal 392 bodů. Přestože rok 2012 byl vyrovnanější, podařilo se mu obhájit titul díky sérii čtyř vítězství za sebou v závěru sezony.
Sezona 2013 byla Vettelovým vrcholem. Vyhrál 13 závodů, z toho rekordních 9 v řadě. S velkým náskokem ovládl šampionát a získal neuvěřitelných 397 bodů. Po tomto vrcholu se přirozeně očekávalo, že Vettel půjde ve stopách jiného legendárního německého jezdce, Michael Schumacher , ale nakonec bylo všechno jinak.
Sezóna 2014 přinesla hybridní éru a zároveň pokles formy Red Bullu. Mercedes naopak celou sezónu dominoval a Vettel skončil rok bez vítězství. V této sezóně se mu podařilo nasbírat pouze 167 bodů, což mu v konečném účtování vyneslo 5. místo.
V roce 2015 proto Vettel přestoupil do Ferrari, kde si splnil svůj dětský sen jezdit za nejslavnější tým Formule 1. Hned v první sezoně ukázal své schopnosti a vyhrál tři závody, včetně památného triumfu ve Velké ceně Malajsie. Navzdory tomuto zlepšení se nedokázal vyrovnat dominantnímu Mercedesu a skončil pouze na 3. místě.
V sezonách 2017 a 2018 byl Sebastian Vettel s Ferrari nejblíže zisku titulu. V obou případech zahájil sezony silně, ale ve druhé polovině roku o vedení přišel kvůli vlastním chybám, technickým problémům a špatným týmovým rozhodnutím.
Jeho nejbolestivějším okamžikem byla Velká cena Německa 2018, kde havaroval, když vedl závod, což výrazně snížilo jeho šance na titul.
V letech 2019 a 2020 se situace ve Ferrari zhoršila a novým šéfem týmu se stal Charles Leclerc, který v mnoha případech Vettela předčil. V roce 2020 tak Vettel oznámil, že po sezoně tým opustí a přesune se do Aston Martinu.
Jezdil zde v letech 2021 a 2022, a přestože už neměl silný vůz, předvedl také několik zajímavých výkonů. V roce 2022 oznámil konec bohaté kariéry, kterou zakončil 53 vítězstvími, 57 pole position a 4 tituly mistra světa. Dnes je Sebastian Vettel v zaslouženém důchodu, ale svět F1 stále sleduje a je již žijící legendou královské kategorie motorsportu.
zakoupené na runder.cz 17.01.2025
zakoupené na runder.cz 20.01.2025
zakoupené na runder.cz 25.01.2025
zakoupené na runder.cz 03.02.2025
zakoupené na runder.cz 21.01.2025
zakoupené na runder.cz 31.01.2025